WKOD-Tuisblad | Tot u diens | Ministerie | WKOD se A-Z-Soekgids

TAALBELEID VIR PRIMêRE SKOLE
IN DIE WES-KAAP
November 2002
This document is also available in English:  Language Policy in the Primary Schools of the Western Cape


INHOUDSOPGAWE

  1.  Afkortings, definisies en verklarings
  2.  Uitvoerende opsomming
  3.  Voorwoord
  4.  Inleiding
  5.  Bevindings: Navorsingstake 1 tot 6
  6.  Aanbevelings
  7.  Slotsom
  8.  Aanbevole implementeringsplanne
  9.  Die voorgestelde invoer van 'n Derde Taal
10.  Bylae: Navorsingsverslae | Taakspanlede | Advieskomiteelede
(Hierdie dokument is aangepas vir gebruik via die Internet.  Laas opgedateer op 4 Februarie, 2003)

Die Wes-Kaap Onderwysdepartement verwelkom enige kommentaar oor die verslag.  Kyk hier vir verdere inligting.


Aanbevole implementeringsplan

Die doel van die implementeringsplan wat hieronder uiteengesit word, is om die aktiwiteite wat voortvloei uit die aanbevelings op 'n gedetailleerde manier en in voorkeurorde aan te stip en sodoende die Minister en die WKOD te help met die opstel van 'n konsep-aksieplan.

DOMEIN

AKTIWITEIT

TYDRAAM-WERK

GEREGTELIK

1.  Skep 'n regs- en beleidsbasis vir MT-gebaseeerde tweetalige onderwys en die invoer van 'n derde taal.

1.  2003

ADMINISTRATIEF

1.  Sinchroniseer die voorgestelde beleid met TOB en die konsep nasionale Taalbeleid en -plan (DACST).

2.  Klassifiseer alle skole as Enkel- (T1of T2), Dubbel- of Parallelmedium.

3.  Kies toepaslike skole in elke OBOS vir die loodsprojek. Sluit nuwe skole in.

4.  Bepaal toepaslike skole in distrikte vir saamgroepering (clustering), om skaars vaardighede en bronne te deel en oor te dra.

5.  Hersien en pas bestaande beplanningsbeleid aan vir die plasing van skole om ras-/taal-verdelings van die verlede uit te skakel.

6.  Oriënteer Hoofkantoor- en OBOS-bestuurders en onderwysondersteuningsdienste ten opsigte van die nuwe taalbedeling.

7.  Stel 'n aksieplan op met inagneming van die taalkundige implikasies van voorstelle in die Verslag.

8.  Stel in samewerking met die Wes-Kaap Taalkomitee 'n meganisme saam vir die monitering van en verslagdoening oor implementering.

1.  Onmiddellik


2.  Jan. 2003 en
verder

3.  Nov. 2002 – Jan. 2003

4.  2003 en verder



5.  Onmiddellik

 

6.  2003 en verder


7.  Vroeg in 2003


8.  2003

OPVOEDERS

1.  Reoriënteer opvoeders (onderwysers) en rus hulle toe
met nuwe vaardighede:
           op 'n loodsbasis in die werkplek
           vir skole se implementering in 2005 te HOI's.

LW:
(i)  Gereelde korttermyn INSET-kursusse in taalvakinhoud en pedagogie moet aangebied word op OBOS-basis, bv. onderwysmetodes (didaktiek) vir onderwysers in die Grondslagfase behoort hersien en opgegradeer te word.

(ii)  Engels-bevoegdheidskursusse vir hoofsaaklik eks-DOO Xhosa-sprekende opvoeders moet aangebied word, en

(iii)  Xhosa-taalkursusse vir opvoeders afkomstig van hoofsaaklik eks-KOD- en eks-HvV-skole.

2.  Werf nuwe onderwysstudente, veral (maar nie slegs nie) Xhosa-sprekendes. Voorsien beurse.

LW:
(i)  Alle PRESET-kursusse moet aangepas word by die nuwe oriëntasie, en alle nuwe onderwysstudente moet opgelei word om onderrig te gee in ten minste 2 van die 3 plaaslike amptelike tale. Die Tweetalige Taalbevoegdheidsendossement moet heringestel word in die AE-, AX- en EX-kombinasies.

(ii) Alle onderwysstudente moet die Eerste 200 Basiese Gebare van Gebaretaal vir Dowes leer.

3.  Beplan die herontplooiing van opvoeders ooreenkomstig taalkundige en inhoudskennis versigtig en in samewerking met SBL'e en professionele instansies. Dit moet met verdrag ingefaseer word.

4.  Werf en lei gekeurde opvoeders op om in die drie plaaslike tale te skryf, te proeflees en te vertaal.

5.  Lei gekeurde opvoeders op in die produksie van LOM (eentalig en tweetalig).

6.  Lei ten minste een opvoeder per skool op om 'n skoolbiblioteek te bestuur.

7.  Verskaf ondersteuning aan skole in die ontwikkeling en implementering van 'n geskrewe taalbeleid.

1.  Feb. - Junie 2003
Vanaf Julie 2003 om saam te val met infasering- stadia

 

 

 

 

 



2.  Nov. 2002 – Feb. 2003, en verder

 

 

 

 



3.  2004 - 2008

 



4.  April 2003 en verder

5.  2003 en verder

6.  2004 en verder

7.  2003 en verder

MATERIAAL /
BRONNE

1.  Stig Xhosa-fokusgroepe en ander kwaliteitskontrolemeganismes om vertalings en ander tekste te evalueer.

2.  Voorsien aanmoediging en steun vir die gespesialiseerde opleiding van Xhosa-sprekende personeel van uitgewers en NRO's in vertaling, redigering en proeflees.

3.  Voer 'n taalgebaseerde oudit uit van die behoeftes aan LOM.

4.  Plaas bestellings vir boeke en ander leermateriaal.

1.  Teen middel
2003


2.  2003

 



3.  Onmiddellik


4.  Vroeg in 2004 vir 2005

VENNOOT-
SKAPPE

1.  Stel 'n gestruktureerde Skakelkomitee saam met verteenwoordigers van uitgewers, boekverkopers en NROO's.

2.  Skakel met Oos-Kaap Onderwysdepartement oor die produksie en verspreiding van Xhosa-LOM vir taalonderrig.

3.  Raadpleeg HOI's en NROO's oor hoe die PRESET- and INSET-kursusaanbiedings met die nuwe taalbeleid in ooreenstemming gebring kan word.

4.  Onderhandel oor samewerkingsooreenkomste met biblioteekverenigings en NRO's rakende die verskaffing van materiaal en basiese opleiding vir opvoeders oor hoe om 'n skool- biblioteek te bestuur.

5.  Onderneem in oorleg met die Wes-Kaap Taalkomitee 'n taalkarteringsoefening wat 'n grootskaalse ondersoek van skole, opvoeders, leerders en gemeenskappe insluit.

1.  Maart 2003

 

2.  Junie 2003
en verder

3.  Onmiddellik

 

4.  Gaan voort





5.  2003, en verder

AANBEVELING

1.  Beplan en inisieer 'n omvattende veldtog dwarsdeur die provinsie om belanghebbendes in te lig en steun te verwerf vir die voorgestelde beleid. Dit behels:

(i)  'n Uiteensetting van die boodskap (die kwessies, die navorsingsbevindinge, vergelykende ervarings elders, die doelwitte van die TOB, hoe dit verskil van die gediskrediteerde taalbeleid van die Bantoe-onderwys ingevolge motivering en uitkomste)

(ii)  Identifisering van die teikengroepe (politieke besluitnemers, gemeenskappe, SBL'e, ouers, prinsipale, opvoeders, leerders)

(iii)  Strukturering van die boodskap om by die teikengroep aan te pas

(iv)  Die keuse van toepaslike media (wat insluit WKOD-personnel, hoëprofiel- en invloedryke individue, TV en gemeenskapsradio, video- en oudiomateriaal, gedrukte teks).

LW:  Groot sensitiwiteit moet geopenbaar word t.o.v. die wense, aspirasies en vrese van ouers en gemeenskappe in die lig van onlangse negatiewe ervarings.

2.  Stel 'n paneel van WKOD-personeel en akademiese navorsers saam om hierdie Verslag in Afrikaans en Xhosa te vertaal om dit meer toeganklik vir belanghebbendes te maak.

1.  2003 - 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.  Onmiddellik

KOSTEBERE-
KENING

1.  Stel 'n kosteberekeningsagentskap en navorsers aan om met WKOD-eenhede saam te werk aan 'n kosteberekeningsoefening, met gebruikmaking van kriteria wat in hierdie Verslag en Implementeringsplan geïdentifiseer is. (opleiding en heropleiding van personeel, bronne en fasiliteite, aansporingsmaatreëls, bewusmakingsveldtogte, vertalings …)

'n Minimum van drie scenario's behoort aangebied te word, byvoorbeeld, met insluiting van 'n infaseringsperiode van 3, 5 of 10 jaar.

1.  Jan. - Maart 2003

LOODS-
PROJEK

1.  Implementeer in geselekteerde skole van alle taalklassifikasies, skoolgroottes en liggings (in alle OBOS'e)

Sluit nuwe skole en skole wat van taaltegnologie gebruik maak, in.

1.  2004

   terug na  Inhoudsgawe



Die voorgestelde invoer van 'n Derde Taal

Voorgestelde implementeringsplan

Hierdie plan berus op 'n aantal kritieke aannames, waarvan die belangrikste is die beskikbaarheid van behoorlik opgeleide en bevoegde opvoeders, die beskikbaarheid van goedgekeurde sillabusse en leerdergroepe wat genoegsaam voorberei en gemotiveer is. Die jaar 2004 word voorgestel vir die implementering op 'n infaseringsbasis.

JAAR

AKTIWITEIT

2004

Engels-/Afrikaans-T1-kohorte (graad R - 4) word sistematies blootgestel aan Xhosa deur middel van oudio- en videobande sowel as ander metodes (sang, speletjies, rympies, ens.) onder die toesig van 'n Xhosa-sprekende T2-deskundige vir 'n minimum van 30 minute per week.

2004 tot
2006

Engels-/Afrikaans-T1-kohort (graad 5) begin met verpligte Xhosa Ad 2 vir tot 5 uur per week. Die invoer van Xhosa as vak sal met verdrag uitgebrei word na graad 6 en 7 in die loop van 2005 en 2006.

Vir daardie studente wat verlang om nie meer nie as 'n matige kommunikasievermoë in Xhosa te verwerf, behoort 'n spesiale basiese kommunikasiekursus in Xhosa van nie meer nie as een uur per week vanaf graad 5 en verder ingevoer te word.

2004

Xhosa-T1-kohorte (graad R - 4) moet blootgestel word aan Afrikaans op 'n wyse soortgelyk aan dié waar Engels-/Afrikaans-T1-leerders aan Xhosa blootgestel word onder toesig van 'n Afrikaanssprekende T2-deskundige.

2004 tot
2006

Xhosa-L1-kohort (graad 5) moet begin met verpligte Afrikaans Ad 2, ens. Soos vir hulle Engelse/Afrikaanse eweknieë ten opsigte van Xhosa, m.a.w. vir tot 5 uur per week.

Op soortgelyke wyse, soos in die geval van hulle Afrikaanse/Engelse eweknieë, kan Xhosa-sprekende studente wat dit so verkies 'n spesiale elementêre kommunikasiekursus in Afrikaans volg van nie meer nie as een uur per week vanaf graad 5 en verder.

   terug na  Inhoudsgawe


Die Wes-Kaap Onderwysdepartement verwelkom enige kommentaar oor die verslag.  Kyk hier vir verdere inligting.


keer terug na: WKOD-Tuisblad | Tot u diens | Ministerie | WKOD se A-Z-Soekgids