Kindermisbruik is 'n ernstige probleem wat
in al ons gemeenskappe voorkom. Opvoeders, sowel as dokters, verpleegkundiges
en maatskaplike werkers, het 'n spesiale rol om te speel in die hantering van
hierdie probleem. Eintlik vereis die Wet van persone in hierdie professies optrede
waar tekens van kindermisbruik waargeneem word.
Die Wes-Kaap Onderwysdepartement het 'n
beleidsdokument met die titel Stop Misbruik: Effektiewe Hantering van Kindermisbruik
uitgegee (Abuse No More: Dealing Effectively with Child Abuse), waarin gedetailleerde riglyne voorsien word oor hoe om hierdie sensitiewe
aangeleentheid the benader.
Hierdie opsomming verduidelik die kernprosedures
wat in die riglyndokument uiteengesit word. Dit moet nie die deeglike studie
van die volledige dokument vervang nie, gesien die wetlike verantwoordelikheid
van opvoeders ingevolge artikel 15 van die Wysigingswet op Kindersorg (Wet 96
van 1996).
Hierdie opsomming fokus op:
- Hoe om kindermisbruik te identifiseer;
- Hantering van onthulling; en
- Hantering van vermeende oortreders.
1. Hoe om kindermisbruik te identifiseer
Die volgende is 'n opsomming van die belangrikste
vorme en tipiese tekens van kindermisbruik. Tekens moet nie in isolasie beskou
word nie. Indien u twyfel oor die tekens, bespreek u waarnemings met die prinsipaal
of skoolmaatskaplike werker.
- Fisiese misbruik, bv. beserings oor 'n tydperk
of verskillende grade van genesing (snye, kneusplekke, brandmerke, skaafplekke,
frakture) wat nie verduidelik kan word nie.
- Verwaarlosing, bv. die kind groei nie en/of verloor
gewig, is bleek en uitgeteer, vomeer voortdurend en/of ondervind konstante
diarree of bereik nie ontwikkelingsmylpale binne normale ouderdomsgrense nie.
- Seksuele misbruik, bv. pyn of ongewone gejeuk
in geslagsdele of anale area, seksueel oordraagbare siektes, probleme met
sit of stap, gereelde urineweginfeksie of voortdurende irritasie en/of mondsere
(weens gedwonge orale seks.
- Emosionele misbruik, bv. bedbenatting, bevuiling
en voortdurende klagtes van hoofpyn, naarheid en/of maagpyn waarvoor daar
geen fisiese oorsaak is nie.
Pas die volgende prosedure toe as enige
vorm van kindermisbruik vermoed word:
- Win inligting in oor u vermoede sonder om enige persoon
onder verdenking te bring.
- Dokumenteer die inligting in 'n lêer (bv. inligting
ontvang van die leerder, inligting ontvang van ander leerders en/of ouers,
en verslae van ouers en opvoeders).
- Hanteer hierdie inligting as hoogs vertroulik (alle inligting
wat ingewin word moet op 'n afsonderlike lêer geplaas word en in 'n
brandkluis of toesluitkas gehou word. Hierdie inligting mag nie met ander
opvoeders, leerders, of ouers bespreek word nie).
- Rapporteer vermoedens aan die prinsipaal wat dié
prosedures sal volg soos in die Stop Misbruik dokument uiteengesit.
2. Hantering van onthulling
Die onthulling van misbruik kan 'n baie
traumatiese ervaring wees vir beide die klaer en die opvoeder wat die kind ondersteun,
en moet so sensitief as moontlik hanteer word. Toon empatie en warmte. Probeer
om die klaer teen verdere misbruik te beveilig. Verduidelik wat die potensiële
gevolge van die onthulling is, d.w.s. dat die werknemer wetlik verplig is om
die saak aan te meld, bv. by die SAPD. Onder geen omstandighede moet die insident
van kindermisbruik met die beweerde oortreder bespreek word nie.
Onthou om al die inligting te dokumenteer
wat van die leerder verkry word. Verseker dat u voldoende inligting oor die
onthulling het. Dit sal u help indien die Suid- Afrikaanse Polisiediens (SAPD),
in die geval van 'n kriminele saak, 'n beëdigde verklaring verlang.
Moet asseblief nie die riglyne as 'n
kontrolelys gebruik gedurende u gesprekvoering met die betrokke kind nie. Die
klaer moet die geleentheid gegee word om vrylik te praat.
Volg die volgende stappe gedurende of na
onthulling. Neem asseblief kennis van u spesifieke rol in die proses en die
rol van die prinsipaal.
STAP 1: Verseker die veiligheid
van die leerder (in samewerking met die SAPD en die maatskaplike werker,
verseker dat die leerder nie in direkte kontak met die vermeende oortreder
kom nie).
STAP 2: Verduidelik aan
die leerder dat alle inligting vertroulik hanteer sal word, maar ten
einde hom of haar te help, u wetlik verplig word om die voorval aan
ander rolspelers soos die maatskaplike werker en/of die SAPD te rapporteer.
Verduidelik die rolle wat hulle sal speel sowel as die prosedures
wat in stappe 3 - 9 gevolg sal word.
STAP 3: Lig die prinsipaal
in (behalwe as hy of sy onder verdenking is). Geen besonderhede oor
die vermeende misbruik hoef op hierdie stadium openbaar gemaak te word
nie.
STAP
4: Verleen bystand aan die prinsipaal om die tersaaklike rolspelers
in die onderstaande lys te kontak (binne drie dae nadat die insident
plaasgevind het) sodat 'n besluit oor die proses van ingryping geneem
kan word. (Indien u onseker is oor wie om te kontak, kontak die skoolmaatskaplike
werker of die Veilige Skole Oproepsentrum by 0800-45-46-47.
- Die plaaslike welsynsorganisasie;
- Die skoolsielkundige;
- Die kinderbeskermingseenheid;
- Die SAPD in die woongebied van die klaer;
- Arbeidsverhoudinge, wanneer werknemers die vermeende
oortreders is;
- Die klaer se ouer(s) (met die toestemming van die klaer,
as sy of hy ouer as 14 jaar is), op voorwaarde dat hulle nie die vermeende
oortreders is nie;
- Die Kinderbeskermingsentrum;
- Die Departement van Gesondheid en die Departement van
Maatskaplike Dienste;
- Die skoolverpleegkundige (indien beskikbaar), of (indien
toepaslik) die OLSO skoolverpleegkundige.
STAP 5: Verleen bystand
aan die prinsipaal met die voorbereiding van 'n verslag aan die maatskaplike
werker en die SAPD. Verseker dat vertroulikheid gehandhaaf word.
STAP 6: Verleen bystand
aan die prinsipaal om met die tersaaklike rolspelers, genoem in stap
4, te vergader sodat 'n plan van aksie waarin die verantwoordelikhede
van elke deelnemer in die intervensieproses aangedui word, opgestel
word. Die prinsipaal moet dan die aangeleentheid of voorval aan die
Hoof: Gespesialiseerde Ondersteuningsdienste van die betrokke Onderwysbestuur-
en Ontwikkelingsentrum rapporteer (OBOS).
STAP 7: Die prinsipaal
sal die aangeleentheid met al die rolspelers opvolg, die proses dokumenteer
en u inlig oor die vordering. Hy of sy sal ook die inligting deurgee
na die Hoof: Gespesilaiseerde Ondersteuningsdienste van die betrokke
OBOS.
STAP 8: Hou die leerder
en haar of sy ouer(s) ingelig oor die stappe wat die rolspelers neem
en die uitkoms van die ondersoek.
STAP 9: Verleen bystand aan die prinsipaal met die monitering van die
leerder se emosionele, psigiese en fisiese welstand, bespreek dit met
sy of haar ouers, en verwys die leerder vir professionele hulpverlening
indien nodig.
3. Hantering van vermeende oortreders
Die volgende riglyne verwys na situasies
waar die vermeende oortreder 'n leerder, 'n opvoeder of 'n werknemer van die
skool, of 'n prinsipaal is.
Wat om te doen as 'n leerder die vermeende
oortreder is:
Volg bogenoemde stappe 1 - 9 om aan die
vermeende leerderoortreder hulp te verleen. Die oogmerk hiervan is om te voorkom
dat die vermeende oortreder verdere misbruik pleeg. Stel die volgende bykomende
prosedure in indien nodig:
- Kontak die vermeende oortreder se ouers en stel hulle
in kennis van die insidente en bespreek 'n plan van aksie vir ondersteuning
en intervensie.
- Verwys die vermeende oortreder vir emosionele ondersteuning
en terapie indien nodig.
- Reël vir die tydelike skorsing van die vermeende
oortreder, afhangende van die omstandighede en slegs as dit in die beste belang
van ander leerders en die skool sal wees. (As die aard van die oortreding
sodanig ernstig was om skorsing of uitsetting te regverdig, sal die prinsipaal
die aangeleentheid na die skool se beheerliggaam verwys.)
Wat om te doen as 'n opvoeder of werknemer
van die skool die vermeende oortreder is:
- Die ouer, opvoeder of werknemer aan wie die onthulling
gedoen is moet die prinsipaal inlig.
- Die prinsipaal sal die Hoof: Gespesialiseerde Ondersteuningsdienste
van die betrokke OBOS inlig wat op sy of haar beurt die personeel by Arbeidsverhoudinge
van die Wes-Kaap Onderwysdepartement in kennis sal stel.
Wat om te doen wanneer die prinsipaal
die vermeende oortreder is:
- Die werknemer aan wie die onthulling gedoen is moet die
Hoof: Gespesialiseerde Ondersteuningsdienste van die betrokke OBOS inlig,
wat die personeel by Arbeidsverhoudinge van die Wes-Kaap Onderwysdepartement
in kennis sal stel. Die werknemer aan wie die onthulling gedoen is, sal ook
die Hoof: Gespesialiseede Ondersteuningdienste van die plaaslike OBOS van
die tersaaklike dokumentasie voorsien.
Kopieë van Stop Misbruik: Effektiewe
Hantering van Kindermisbruik, insluitend 'n opleidingsvideo, is aan al die
skole gesirkuleer. Versoek asseblief u prinsipaal om hierdie materiaal aan u
beskikbaar te stel.
Dankie vir u belangstelling om hierdie ernstige
sosiale probleem te hanteer. Met u hulp is daar baie wat ons kan doen om die
wêreld 'n veiliger plek vir kinders in ons sorg te maak.
Hierdie riglyn is uitgereik deur:
Gespesialiseerde Ondersteuningsdienste
Wes-Kaap Onderwysdepartement
Privaatsak X9114
Kaapstad 8000
Tel: 021) 467-2557
Faks: (021) 467-2610
return to: WCED Home page | At Your Service | A-Z Search | Directorate: Specialised Education Support
|